Mye plass og komfort for pengene

Nye Mazda6 er en liten skatt for folk som sverger til den tradisjonelle stasjonsvogna ,og som vil ha mye plass og komfort for pengene.
Av Eirik Vigsnes
Man kan få inntrykk av at alt dreier seg om SUV for tiden. Men vi skal ikke glemme den klassiske stasjonsvogna, som byr på både kjøreegenskaper, komfort og god plass. Med sine smekre linjer kan den kan være et godt alternativ til de høyreiste SUV-ene.
Den nye Mazda6 stasjonsvogna som i høst kom på plass i butikkene, passe ralle de positive karakteristikkene. Med sine bølgende linjer og senket hekk har den vært en elegant stasjonsvogn i flere år. Tredje generasjon har fått et enda skarpere design, ny front, og nytt interiør. Grillen har blitt større, dypere og litt mer framtredende. LED-lyktene er også nye.
Nydesignede felger på 17 og 19 tommer bidrar også til fornyelsen. Gunstig priset er den også; rimeligste utgave har en 2,2 l bensinmotor på 165 hk og koster 412.000 kroner. Firehjulstrekk får du fra 457 000 kroner, da med dieselmotor på 150 eller 184 hk.

Sportsknappen
Vår prøvebil hadde forhjulstrekk og en ny 2,5 liters skyactive bensinmotor på 194hestekrefter. Prøveturen vår gikk sørover på Langsnesveien hvor vi fikk testet kjøreegenskaper og stabilitet. En mer svingete og kupert vei skal du lete lenge etter. Produsenten reklamerer med at nye Mazda6 har fått et mer avansert hjuloppheng som gjør bilen mer smidig i lav fart og mer sportslig når farten øker og svingene blir krappe.
Mazda-ingeniørene har ordene sine i behold. I rolig fart virker bilen myk og behagelig. Den sluker ujevnhetene i veien godt. Automatkassen virket litt treg, men det var bare til vi fant fram til «sport»- knappen i midtkonsollet. Da sparket bilen kraftig fra og skjøt fart. Ekstra gøy ble det når vi sjaltet over til manuell giring og benyttet girhendlene på rattet. Motoren var turtallsvillig og sterk, styreresponsen presis. Dette var gøy.

Mye har skjedd
Mazda-ingeniørene har løftet kjørekomforten til Mazda6 på alle typer veiforhold.Støynivået er redusert i forhold til forgjengeren, takket være bedre isolering av hjulhusene , tykkere gulvplater og et mer støyabsorberende tak. Endringene i kupeén bidrar også til en bedre kjøreopplevelse. Forsetene er blitt bredere og mer komfortable.
Skinnsetene kommer med kjøling i tre trinn, hvor luften i stedet for å blåses inn i setet, trekkes ut.
En av de største nyhetene er kanskje instrumentpanelet, som er blitt bedre organisert,med færre knapper. En interaktiv skjerm styres enten med screen touch eller et navigeringshjul i midtkonsollen.
Nye Mazda6 er definitivt klar for norske veier, godt rustet til å møte konkurransen fra andre stasjonsvogner på markedet.
FAKTA
MOTOR: 2,5 l/194 hk bensin
DREIEMOMENT: 258 Nm
PRIS: 487.900 KRONER
O-100 KMT: 8,1 sek.
TOPPFART: 223 km/t.
FORBRUK: 0,68 l/mil (bl. kj.ring)
CO2: 156 g/km
VEKT: 1466 kg
BAGASJEROM: 522 l/1564 l
L/B/H: 480/184/148 cm.
Kategorier